Rank a Brand

Hoe duurzaam is Piramide?

Piramide & duurzaam


Piramide
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 6 uit 19

Samenvatting duurzaamheid

Piramide heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label gekregen. Het bedrijf Organic Flavour Company zou nog wel meer duidelijkheid kunnen geven over de reductie va CO2 en over Fairtrade.

Merkhouder: Royal Wessanen NV
Hoofdkantoor: Amsterdam, the Netherlands
Sector: Theemerken
Categorieën : 
Free Tags: Wessanen, EU organic

Weet je meer over duurzaamheid & Piramide?

Piramide Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 23 September 2018 door Eefje
Laatst gecontroleerd: 23 September 2018 door Maarten

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de CO2 uitstoot te beperken of te compenseren van zowel zijn eigen operaties als die van zijn bevoorradingsketen? Wessanen (brandowner van Piramide) implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van zowel haar eigen activiteiten en haar toeleveringsketen, bijvoorbeeld met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen (zie link, pagina 35-36). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Wessanen gepubliceerd het klimaat voetafdruk van eigen bewerkingen, van 2017 naar 2016; echter, Wessanen meldt een stijging van zijn absolute klimaat voetafdruk (zie link, pagina 35 & 40). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn bevoorradingsketen buiten zijn eigen operaties, en is het erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Wessanen publiceert het klimaat voetafdruk van de supply chain van 2017 naar 2016 (zie link, pagina 35 & 40). Het klimaat voetafdruk is echter duidelijk onvolledig is, omdat niet alle de emissies 'beyond eigen bedrijfsactiviteiten', zijn goed te meten. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Royal Wessanen wil klimaatneutraal 2025 voor emissies veroorzaakt door eigen operaties en deels voor de uitstoot na eigen operaties. Het is op weg om dit te bereiken, zoals sommige van haar merken reeds koolstof-neutraal zijn, toepassingsgebied 2-uitstoot al minimaal zijn en zij willen verhogen Klimaatcompensatie (zie link, bladzijde 35). Bron

Vragen over Milieubeleid

4 uit 7
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 5% van zijn totale productie? Alle Piramide thee heeft de EU-keur voor biologische en kan daarom ten minste 80% milieu gecertificeerd. Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 30% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 50% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 70% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde thee voor ten minste 95% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Piramide bronnen alleen FSC-gecertificeerd papier voor de verpakking, maar rapporteert niet het percentage gerecycleerd of hernieuwbare materialen gebruikt voor de consumentenverpakking. Bron
7. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Wessanen communiceert een afvalvermindering beleid, maar rapporteert niet de algehele prestaties (zie link, pagina 5). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

0 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren? Wessanen biedt geen concrete informatie over beleidsmaatregelen ter verbetering van de boeren werken en de levensomstandigheden die verder dan certificering gaat (zie link, bladzijde 23). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Piramide verslagen zijn thee is voor het grootste deel fairtrade richtsnoeren in overeenstemming zijn, maar wordt niet vermeld welk percentage van de thee is volledig compatibel met fairtrade richtsnoeren. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 20% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 40% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 60% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 80% thee in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
7. Gebruikt het merk (bedrijf) sociaal gecertificeerde thee voor ten minste 95% van zijn totale productie om zo kinderarbeid en gedwongen arbeid te bestrijden en een betere levensstandaard te bieden aan boeren en arbeiders die thee produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van thee producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume thee vertegenwoordigen? Wessanen beschikt niet over een belangrijke lijst van directe leveranciers. Bron