Rank a Brand

Hoe duurzaam is Jumbo?

Jumbo & duurzaam


Jumbo-supermarkten-logo
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 10 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

Jumbo heeft het D-label behaald. Jumbo heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Van Eerd Group
Hoofdkantoor: Veghel, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: FSC, Eu organic, Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Jumbo?

Jumbo Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 24 March 2017 door Mario
Laatst gecontroleerd: 24 March 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Jumbo neemt verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, zoals voorzorgsmaatregelen om te houden van koelkasten gesloten, gebruik van zonnepanelen en vermindering van voedsel mijl. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Jumbo heeft teruggebracht zijn voetafdruk klimaat van eigen verrichtingen van 281ktons van CO2e in 2014 tot 270ktons van CO2e in 2015. Dit is een daling van ongeveer 4%. Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? Jumbo heeft bereikt ongeveer 377 kg CO2-eq. per vierkante meter in 2015. Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Jumbo vermeldt alleen een beleid te kopen van ten minste 20% energie uit hernieuwbare bronnen in 2020. Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Jumbo groep heeft een doel aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen met 50% in 2020, in vergelijking tot 2010. Dit is 5% per jaar, of 25% voor de komende 5 jaar (zie link, bladzijde 17). Bron

Vragen over Milieubeleid

5 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? Het aandeel van biologische verkoop aan de totale omzet was 1,57% in 2015. Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? Jumbo doet niet bieden een soorten op basis van verschillende bescherming lijsten, respectievelijk rode lijst bedreigde. Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? In 2015 was 32% van de verkochte verse vis MSC of ASC gecertificeerd. Geen procentuele aandeel over het gehele assortiment van visproducten afkomstig is verstrekt. Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? Jumbo's verkoop marktaandeel van vrije uitloop- en biologische eieren was op 30,7% in 2015 (zie link, vorige vraag). Bovendien worden verschillende maatregelen genomen om het verhogen van het welzijn van legkippen. Maar, het totale assortiment ei en eiproducten voldoet niet aan de normen voor dierenwelzijn die duidelijk verder gaan dan de wetgeving nog. Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Jumbo realiseerde alleen "Nieuwe Standaard Kip" om producten te bieden tegen April 2016, dat een goede eerste stap is. Per wanneer alle kipproducten moeten ten minste voldoen aan de criteria van 1-ster "Beter Leven" is niet opgegeven nog. Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? Jumbo streeft naar verbetering van de normen voor dierenwelzijn voor haar gehele assortiment vleesproducten. Aldus, met betrekking tot zuivel implementeert Jumbo maatregelen voor meer duurzame zuivel sinds 2015. Concrete informatie over het verbeteren van het dierenwelzijn van kalfs- en rundvlees zijn echter niet nog gemeld. Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Sinds 2015 gecertificeerd Jumbo enige verkoopt ten minste een 1-ster 'Beter Leven' vers varkensvlees. Er is echter geen concrete rapportage betreffende andere varkensproducten. Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? Jumbo is een lid van de RTRS (rondetafel verantwoorde soja). Ook in 2015 Jumbo gericht zijn alle producten van het merk van de winkel RTRS gecertificeerd (met inbegrip van diervoeders), die slechts gedeeltelijk was gerealiseerd echter. Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? Jumbo is een lid van RSPO (ronde tafel voor duurzame palmolie). Haar aandeel voor massa-evenwicht en gescheiden RSPO-gecertificeerde palmolie is echter niet opgegeven. Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Jumbo implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van de milieu-impact van het geproduceerde afval, en rapporteert statistische resultaten met betrekking tot de afvalstoffen voetafdruk. Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Jumbo noemt om hun beleid inzake vermindering van verpakkingsafval aan het einde van 2015 hebben verbeterd, maar doet niet verslag steenmateriaal, jaarlijkse resultaten van de consument verpakkingsbeleid (Zie ook de link van de vorige vraag). Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? Jumbo rapporteert niet duidelijk of beleidsmaatregelen worden uitgevoerd om de algemene resource/materiaal gebruik ingesloten in de producten zijn verkoopt (Zie ook de link van de vorige vraag). Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Jumbo implementeert maatregelen ter vermindering van het milieueffect van de productverpakking, zoals het gebruik van FSC-gecertificeerd papier materialen voor haar winkel merk drank karton (melk), maar niet rapporteert over de jaarlijkse resultaten van haar beleid voor haar gehele primaire en secundaire productverpakking en hygiëne producten van de merken van de winkel (zie link, bladzijde 18-19). Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Alle gebruikte promotionele papier is gemaakt van gerecycled en / of gerecycleerd papier materialen. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

3 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Jumbo biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals thee, koffie en chocolade. Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? Jumbo aanwezig niet is een duidelijke verdeling van de eerlijke handel certificeringen voor het gewenste productgroepen. Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Jumbo stelt dat de gehele winkel merk koffie sociaal is gecertificeerd. Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Jumbo-Staten dat alle zijn chocoladerepen van hun eigen merk sociaal zijn gecertificeerd, maar geeft niet aan of dit geldt voor cacao voor andere slaan merken ook. Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Jumbo vermeldt dat alle haar verkochte bananen zijn gecertificeerd met ten minste de Rainforest Alliance certificering. Deel van de bananen is ook Fairtrade gecertificeerde. Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Jumbo geeft uitgebreide informatie niet op het totale gebruik van thee die is gecertificeerd volgens de sociale normen. Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? Jumbo biedt geen concrete informatie voor tropische grondstoffen zoals rietsuiker of rijst. Ten aanzien van tropisch fruit, Jumbo is de oprichting van het aandeel van duurzaam geproduceerde tropische vruchten over het totale bedrag verkocht. In 2014 was dit 85%, meer recente resultaten zijn nog niet gepubliceerd. Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? Jumbo communiceert niet uitgebreide informatie over het beleid van de eerlijke handel van non-food producten. Bron