Rank a Brand

Hoe duurzaam is Albert Heijn?

Albert Heijn & duurzaam


Albert_heijn_logo_
Redelijk op weg, kan beter Klik hier voor score rapport: 16 uit 31

Samenvatting duurzaamheid

Albert Heijn heeft het C-label behaald. Albert Heijn is volgens ons daarmee redelijk op weg, maar het kan nog beter.

Merkhouder: Koninklijke Ahold N.V.
Hoofdkantoor: Zaandam, The Netherlands
Sector: Supermarkten
Categorieën : Supermarkt
Free Tags: Ahold, AH, Appie, FSC, Eu organic, Fairtrade, UTZ Certified, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Albert Heijn?

Albert Heijn Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 31 January 2017 door Liezelot
Laatst gecontroleerd: 31 January 2017 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

3 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Albert Heijn implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van het klimaat, zoals verbetering van de energie-efficiëntie. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Ahold (merk eigenaar van Albert Heijn) haar klimaat voetafdruk van eigen vestigingen in Nederland heeft verlaagd van 330ktons van CO2 in 2011 naar 298ktons van CO2 in 2015, waarmee een vermindering van ongeveer 9,7% (zie link, bladzijde 53). Bron
3. Zijn de emissies van broeikasgassen minder dan 250 kg CO2-eq per vierkante meter winkeloppervlakte per jaar? In de Nederlandse Ahold 245 kg CO2 per vierkante meter winkelen verdieping in 2015 heeft bereikt (zie link, bladzijde 53). Bron
4. Is tenminste 50% van het elektriciteitverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Albert Heijn meldt dat ongeveer 40% van haar elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen (deels Nederlandse windenergie) wordt gegenereerd. Echter, niet alle bronnen van het aanbod worden gemeld. Bron
5. Is alle electriciteit die het merk (bedrijf) gebruikt afkomstig van duurzame bronnen, zoals wind en zonne-energie? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? Ahold noch Albert Heijn communiceren concrete informatie over doelstellingen voor vermindering voor haar absolute broeikasgasemissies van eigen bewerkingen (in Nederland) (zie link, pagina 38). Bron

Vragen over Milieubeleid

7 uit 17
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Ligt de verhouding in omzet van biologische (food) producten en totale (food) omzet boven de 1,5%, of boven het landelijke gemiddelde, of rapporteert het merk tenminste deze jaarcijfers? Albert Heijn verkoopt verschillende biologische gecertificeerde producten in de supermarkten, en een kleinschalige biologische winkel van Albert Heijn geopend. In 2015 vertegenwoordigt meer dan 3% van de totale verkoop biologische producten (zie link, bladzijde 36). Bron
2. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 2,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Vertegenwoordigt het assortiment biologische (food) producten minimaal 3,0% van de totale (food) omzet van de supermarktketen? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft de supermarkt 'foute vis', dus de meest bedreigde vissoorten of de meest schadelijke vang- en kweekmethodes uit het assortiment gebannen? Albert Heijn verklaart niet te verkopen van vis met het label rood op de "Viswijzer", maar dat bijna alle van de vis die ze verkopen is MSC of ASC label. Als dit niet het geval is, gaat ze voor het best mogelijke visserij bedrijf dat geen rode gelabelde vis volgens "Viswijzer levert". Bron
5. Is tenminste 85% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, dan wel MSC of ASC gecertificeerd)? Volgens WWF 90% van Albert Heijn "s winkel merk visproducten afkomstig zijn MSC, ASC of biologisch gecertificeerd. De algemene delen van alle vis producten, dus met inbegrip van gemerkte vis bevattende producten, is niet duidelijk maar opgegeven. Bron
6. Is tenminste 99% van de verkochte vis 'verantwoord' (groen volgens de Viswijzer methode, of MSC en ASC gecertificeerd)? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 5. Bron
7. Aangaande eieren inclusief eigen merk producten die ei bevatten: heeft het merk een beleid om het dierenwelzijn van legkippen verder te verbeteren? Albert Heijn verkoopt 1-tot 3-sterren "Beter Leven" gecertificeerd eieren. Echter, er is geen rapportage over een beleid ter verdere verbetering van het dierenwelzijn (buiten wetgeving) van legkippen voor haar hele ei assortiment, met inbegrip van ei-bevattende winkel merkproducten. Bron
8. Voldoet het volledige assortiment kippenvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Albert Heijn implementeert maatregelen, zoals het aanbod biologische en vrije uitloop alternatieven voor de meeste van de verkochte kipproducten, en hebben de "Nederlandse kip" vervangen door de "AH chicken", wat resulteert in betere omstandigheden dan meest voorkomende praktijken. Maar niet alle alle kipproducten voldoen aan de minimumnormen zoals 1-ster "Beter Leven" nog (zie link, bladzijde 36). Bron
9. Voor zuivel, rund- en kalfsvlees; heeft het merk een beleid om vooruitstrevende standaarden voor dierenwelzijn toe te passen, en toont het merk al aanmerkelijke prestaties? Albert Heijn verkoopt 1-tot 3-sterren "Beter Leven" gecertificeerd rund- en kalfsvlees. Albert Heijn implementeert ook verdere maatregelen ter verhoging van haar aandeel van "Beter Leven" gecertificeerd vlees. Maar daarentegen geen melding wordt verstrekt met betrekking tot zuivelproducten. Bron
10. Voldoet het volledige assortiment varkensvlees aan vooruitstrevende normen voor diervriendelijkheid? Albert Heijn de winkel merk varkensvlees producten assortiment is bijna geheel ten minste 1-ster "Beter Leven" gecertificeerd. Er is echter geen concrete rapportage betreffende het volledige assortiment van varkensvlees, dus met inbegrip van merkproducten. Bron
11. Heeft de supermarkt een beleid om voor haar vleesproducten verantwoorde soja te gebruiken in het kippen- en varkensvoer, om zo onder meer de vernietiging van tropische bossen door sojateelt tegen te gaan? Albert Heijn communiceert dat tegen het einde van 2015, 100% soja ingebed in eenvoudige producten van dierlijke oorsprong in Nederland was bedekt door de RTRS kredieten minimaal (zie link, pagina 34). Bron
12. Heeft het merk effectief beleid om het gebruik van duurzame palmolie te vergroten om zo de vernietiging van regenwouden voor palmolieplantages tegen te gaan? Albert Heijn wist niet genoeg opgeven, welke deel van al haar winkel merkproducten (food en non-food) zijn gemaakt van meer duurzame palmolie (massa van balans en/of gescheiden), indien van toepassing. Niveau wereldmerk eigenaar Ahold communiceert op een aandeel van 65% ten minste (zie link, pagina 34). Bron
13. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om voedselverspilling en afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Ahold Albert Heijn verschillende maatregelen om te minimaliseren van de milieu-impact van het geproduceerde afval en rapporteren van statistische resultaten van de voetafdruk van haar afvalstoffen in Nederland, dat steeg over 7,7% tussen 2014 en 2015 echter (zie link, pagina 54 & 55). Bron
14. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling om de milieu-invloed van de verpakking voor verzendingen en draagtassen te minimaliseren, via reductie, hergebruik, recyclen en verantwoorde inkoop, en rapporteert het merk de resultaten hiervan jaarlijks? Albert Heijn implementeert verschillende maatregelen om te minimaliseren van de milieu-impact van de consumentenverpakking. Statistische resultaten met betrekking tot de consumentenverpakking materialen voetafdruk in Nederland zijn echter niet openbaar gemaakt. Bron
15. Heeft het merk een effectief beleid voor het verminderen van het gebruik van materialen bij de productie? Ahold noch Albert Heijn duidelijk te communiceren of maatregelen zijn genomen om de algemene resource/materiaal gebruik ingesloten in de producten zijn verkoopt (zie link, pagina 6 & 13). Bron
16. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor productverpakkingen (primair en secundair) en hygiëneproducten bij de huismerken? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Alle Albert Heijn papier materiële producten zijn gecertificeerd door FSC (zie link volgende vraag, bladzijde 35). Ook Albert Heijn communiceert een beleid voor de winkel merken productverpakking, maar geeft niet aan of ook al haar primaire en secundaire productverpakking is gerecycled of ook gecertificeerd. Bron
17. Heeft het merk een milieubeleid voor het gebruik van papier voor promotioneel papier zoals folders en magazines? Zijn al die materialen van papier gerecycled en/of gecertificeerd? Ahold rapporteert aan het gebruik van FSC-gecertificeerd papier materialen voor Albert Heijn van promotionele artikelen pas sinds 2015 (zie link, bladzijde 35). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

6 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Verkoopt het merk tropische producten zoals koffie, thee, chocolade, bananen en ananassen die zijn gecertificeerd volgens Fair Trade, Utz Certified, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Albert Heijn biedt verschillende sociaal gecertificeerde producten, zoals thee, koffie en chocolade. Bron
2. Geeft het merk (bedrijf) een helder overzicht van de fairtrade certificeringen voor tenminste drie van de volgende productgroepen: koffie, thee, cacao, rietsuiker, bananen of ananas? Ahold noch Albert Heijn presenteren een duidelijke verdeling van de eerlijke handel certificeringen voor het gewenste productgroepen, aan haar gehele assortiment (winkel merken en merknaam producten) gerelateerde (zie link, bladzijde 52). Bron
3. Is alle eigen merk koffie gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Vrijwel is Albert Heijn de gehele winkel merk koffie maatschappelijk gecertificeerd in 2015 (99%) (zie link, pagina 34 & 52). Bron
4. Is alle eigen merk cacao gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Vrijwel is Albert Heijn de gehele winkel merk cacao maatschappelijk gecertificeerd in 2015 (98%) (zie link, bladzijde 52). Bron
5. Is het complete assortiment bananen gecertificeerd volgens Max Havelaar, Utz, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Albert Heijn communiceert dat het volledige assortiment van bananen is Fairtrade (AH puur & eerlijk) of Rainforest Alliance (gemerkte bananen) gecertificeerd. Bron
6. Is alle eigen merk thee gecertificeerd volgens Max Havelaar, UTZ, Rainforest Alliance of gelijkwaardige systemen? Albert Heijn de gehele winkel merk thee was sociaal gecertificeerd in 2015 (zie link, bladzijde 52). Bron
7. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor overige tropische productgroepen zoals rietsuiker, tropisch fruit en rijst ? Ahold noch Albert Heijn verstrekken concrete informatie over een beleid van eerlijke handel voor andere tropische grondstoffen, zoals rietsuiker, tropisch fruit of rijst (zie link, bladzijde 52). Bron
8. Heeft het merk (supermarktketen) een eerlijk handelsbeleid voor de non-food productgroepen zoals textiel? Ahold implementeren verschillende beleidsmaatregelen die betrekking hebben op zijn product non-foodproducten arbeid groepen, zoals wordt lid van BSCI of te herkennen ICTI-CARE voor speelgoed producten, en enkele auditresultaten - publiceert al op een zeer algemeen niveau (zie link, bladzijde 51). Bron