Rank a Brand

Hoe duurzaam is Nespresso?

Nespresso & duurzaam


Nespresso
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 5 uit 20

Samenvatting duurzaamheid

Nespresso heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label behaald. Merkhouder Nestlé heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, maar het moet nog beter.

Merkhouder: Nestlé S.A.
Hoofdkantoor: Vevey, Switzerland
Sector: Koffiemerken
Categorieën : Koffie
Free Tags: Nestlé, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Nespresso?

Nespresso Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 27 January 2018 door Madelein
Laatst gecontroleerd: 27 January 2018 door Hilary

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de CO2 uitstoot te beperken of te compenseren van zowel zijn eigen operaties als die van zijn bevoorradingsketen? Nespresso implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van zowel haar eigen activiteiten en de supply chain, waardoor de ecologische voetafdruk van een kopje Nespresso met 19,4% in 2016 ten opzichte van 2009 (zie link, pagina 56-69). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Nespresso publiceert het klimaat voetafdruk van haar eigen activiteiten voor 2009 en 2016, en heeft teruggebracht zijn absolute klimaat voetafdruk van 123 kg CO2 tot 96 kg CO2 tussen deze jaren (zie link vraag 1, pagina 81). Merk eigenaar Nestlé publiceert haar klimaat verkleining voetafdruk van toepassingsgebied 1 en 2 emissie van 2014 tot 2015, die was van 3,4% (zie link, pagina 34) Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn bevoorradingsketen buiten zijn eigen operaties, en is het erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Nespresso publiceert het klimaat voetafdruk van haar eigen bewerkingen (8%) als een percentage van de totale klimaat voetafdruk van een kopje Nespresso (zie link vraag 1, pagina 60). Eigenaar van het merk Nestlé publiceert een klimaat voetafdruk van scope 3-emissies (Zie linkpagina 135-146) en rapporten dat de absolute jaarlijkse klimaat voetafdruk van haar supply chain buiten haar eigen activiteiten Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Nespresso vermeldt het heeft een doel de absolute klimaat voetafdruk verminderen door 5 miljoen bomen hebben geplant in 2020, maar doet niet vermelding bereiken klimaat neutraliteit (zie link, pagina 66-67). Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 5% van zijn totale productie? Nespresso 41% van de koffie koopt van Rainforest Alliance en/of Fairtrade maar vermeldt niet de details, zoals dat in totaal, de koffie is tussen 12% en 41% milieu gecertificeerd (zie link, pagina 41). Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 20% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 40% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 60% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 80% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 95% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
7. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen (inclusief capsules en bekers) hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Ongeveer 56% van de Nespresso capsules vandaag verkocht worden gebruikt om waarde te creëren na consumptie. Bijna de helft van deze worden direct gerecycled. Het wordt niet gespecificeerd welk deel van het verpakkingsmateriaal van de consument zijn hernieuwbare of gemaakt van gerecycleerde materialen (zie link, pagina 52 -55). Bron
8. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Nespresso geeft informatie over het afval met percentages uitgebroken. In 2016, voor afval van fabrieken, ging 96% naar recycling kanalen terwijl 4% was verbrand, wat resulteert in terugwinning van energie. In 2014 werd het doel van nul afval gestort op productielocaties bereikt (zie link, pagina 62-66). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

1 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren en is de premie voor kleinschalige boeren ten minste 10%, en zijn er vergelijkbare voorzieningen voor plantage-arbeiders? Nespresso blijkt dat financiële inzet zoals in technische bijstand en innovatie voor de boeren. Echter zijn duidelijke cijfers over inkomen nog niet gerapporteerd (zie link, bladzijde 26-36). Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Nespresso aankopen 41% van de koffie van Rainforest Alliance en/of Fairtrade maar doet niet vermelding specificaties dergelijke dat in totaal, de koffie is tussen 12% en 41% sociaal gecertificeerd (zie link, pagina 40-41). Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 20% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 40% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 60% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 80% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
7. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 95% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van koffie producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume koffie vertegenwoordigen? Hoewel Nespresso stelt dat 74% van de koffie levering volledige traceerbaarheid heeft, biedt het geen een belangrijke lijst van directe leveranciers (zie link, pagina 40-41). Bron