Rank a Brand

Hoe duurzaam is Nescafé?

Nescafé & duurzaam


Nescafé
Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 4 uit 20

Samenvatting duurzaamheid

Nescafé heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label behaald. Merkhouder Nestlé heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, maar het moet nog beter.

Merkhouder: Nestlé S.A.
Hoofdkantoor: Vevey, Switzerland
Sector: Koffiemerken
Categorieën : Koffie
Free Tags: Nestlé, Rainforest Alliance

Weet je meer over duurzaamheid & Nescafé?

Nescafé Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 27 January 2018 door Madelein
Laatst gecontroleerd: 27 January 2018 door Hilary

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de CO2 uitstoot te beperken of te compenseren van zowel zijn eigen operaties als die van zijn bevoorradingsketen? Nestlé, eigenaar van het merk van Nescafé, implementeert verschillende maatregelen ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van zowel haar eigen activiteiten en de supply chain, zoals willen aanschaffen van 100% elektriciteit uit hernieuwbare bronnen en verwijderen commodity gedreven ontbossing van hun toeleveringsketen (zie link, pagina 19, 108,109, 112-117). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' van zijn eigen operaties gepubliceerd en is het bedrijf erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Nestlé publiceert het klimaat voetafdruk van haar eigen activiteiten voor 2015 en 2016 en zijn absolute klimaat voetafdruk van 7,4 miljoen ton CO2 tot 7,1 miljoen ton CO2 heeft verminderd (zie link, pagina 115). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de jaarlijkse absolute ‘klimaatvoetafdruk' gepubliceerd van zijn bevoorradingsketen buiten zijn eigen operaties, en is het erin geslaagd deze algehele klimaatvoetafdruk te verminderen ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar? Nestlé publiceert een voetafdruk van scope 3-emissies (zie link, pagina 135-146) en ten opzichte van verschillende soorten uitstoot in 2015 ten opzichte van 2014. Nestlé meldt dat de absolute jaarlijkse klimaat voetafdruk van de supply chain verder dan haar eigen activiteiten is gestegen van 111.2 Mtons ton van CO2e in 2014 naar 112.8 Mtons van CO2e in 2015. Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) zich tot doel gesteld om in ieder geval al zijn eigen operaties uiterlijk in 2030 volledig klimaatneutraal te maken, en loopt het op schema om dit doel te behalen? Nestlé stelt een doel een vermindering van de BKG-uitstoot van 5% voor alle scope 1 + 2-emissies (zie link, pagina 31) in 2020 ten opzichte van 2014. Nestlé vermeldt niet steeds klimaatneutraal 2030. Bron

Vragen over Milieubeleid

2 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 5% van zijn totale productie? Nescafé koffie bonen uit eigen 'Nescafé Plan' bronnen (zie link, pagina 85), maar het is niet duidelijk in welke mate het bedrijf gebruikt een erkende milieu certificeringsystemen op een rij met duidelijker gepubliceerde standaarden voor accountantscontrole zoals Rainforest Alliance of Biologische. Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 20% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 40% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 60% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 80% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde koffie voor ten minste 95% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
7. Rapporteert het merk (bedrijf) welk percentage van de materialen voor zijn consumentenverpakkingen (inclusief capsules en bekers) hernieuwbaar zijn of gemaakt zijn van gerecyclede materialen, en implementeert het merk best’practices of concrete beleidsmaatregelen die de invloed van verpakkingsmaterialen op het milieu hebben verminderd? Nestlé meldt dat 39,4% van het gebruikte verpakkingsmateriaal worden verlengd (zie link, pagina 126) en heeft doelen te verminderen milieu-impact van de verpakking (zie link, pagina 125-128). Bron
8. Publiceert het merk (bedrijf) de absolute ‘voetafdruk’ van zijn afvalmaterialen en implementeert het concrete beleidsmaatregelen om afval te minimaliseren door het te verminderen, hergebruiken of recyclen, om zo deze voetafdruk ten opzichte van het voorafgaande verslagjaar te verminderen? Nestlé rapporten zijn voetafdruk jaarlijks afval door type (gevaarlijke en ongevaarlijke), gewicht (105000 ton) en manier van verwijdering (zie link, pagina 124). Het merk voert ook verschillende maatregelen ter vermindering van de jaarlijkse absolute afval voetafdruk. Sinds 2006, heeft Nestlé verminderd zijn afval voor verwijdering door 77% en afval voor verwijdering per ton product met 82% (zie link Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

0 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren en is de premie voor kleinschalige boeren ten minste 10%, en zijn er vergelijkbare voorzieningen voor plantage-arbeiders? Nestlé implementeert beleidsmaatregelen ter verbetering van de boeren werken en leefomstandigheden, (zie link, pagina 79-82), maar het is niet duidelijk of deze beleid zijn dan sociale certificeringen. Resultaten van het inkomen van de landbouwer zijn nog niet gerapporteerd. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Nestlé bronnen 180,148 van 204,163 ton koffie (88%) met de 4C code of conduct (zie link, pagina 85). De 4C-gedragscode is een standaard instap-duurzaamheid en kwalificeert niet als een sociale certificering. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 20% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 40% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 60% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 80% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
7. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 95% koffie in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de koffie produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 2. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van koffie producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume koffie vertegenwoordigen? Nestlé beschikt niet over een belangrijke lijst van directe leveranciers. Bron