Rank a Brand

Hoe duurzaam is Merci?

Merci & duurzaam


Merci
Hand nog even op de knip Klik hier voor score rapport: 0 uit 28

Samenvatting duurzaamheid

Merci heeft het E-label gekregen. Ons koopadvies luidt dan ook: hand op de knip! Merci behaalt bij ons de laagst mogelijke score in duurzaamheid, omdat het merk geen concreet beleid bekendmaakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lagelonenlanden. Merci maakt niet kenbaar of de cacao afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en minimumprijsafspraken of die een betere levensstandaard voor cacaoboeren bieden. Doordat Merci geen informatie geeft over deze milieu- en arbeidsomstandigheden blijft het onduidelijk of Merci zich wel of niet wil inzetten voor duurzaamheid.

Merkhouder: August Storck KG
Hoofdkantoor: Berlin, Germany
Sector: Chocolademerken
Categorieën : Chocoladereep
Free Tags: 

Weet je meer over duurzaamheid & Merci?

Merci Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 13 January 2016 door Heinz
Laatst gecontroleerd: 13 January 2016 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

0 uit 6
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om zijn CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Storck (merk eigenaar van Merci) communiceren niet alle informatie over een klimaatbeschermingsbeleid. Storck uitstoot van broeikasgassen niet bijhouden van haar eigen activiteiten, omdat ze "niet ervan overtuigd zijn dat er een solide en geldige basis om dit te doen is" (zie link, pagina 4). Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 1. Bron
3. Is tenminste 10% van het totale energieverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van hernieuwbare bronnen? Storck, de merk eigenaar van Merci, inlichtingen niet over het percentage van de energie die uit hernieuwbare bronnen is verkregen. Bron
4. Is tenminste 25% van het totale energieverbruik van het merk (bedrijf) afkomstig van hernieuwbare bronnen? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 3. Bron
5. Heeft het merk (bedrijf) zich ten doel gesteld om tenminste 20% van de 'CO2 voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering binnen 5 jaar te reduceren? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 1. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om ook de CO2 uitstoot te verminderen of te compenseren bij de toeleveranciers in de productieketens? Zie de opmerking bij klimaatbeleid vraag 1. Bron

Vragen over Milieubeleid

0 uit 11
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor ten minste 5% van zijn totale productie? Storck (merk eigenaar van Merci) communiceren niet of de cacao of een ander ingrediënt dat afkomstig is van een ecologisch gecertificeerde bron. Bron
2. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor ten minste 10% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor ten minste 25% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor ten minste 50% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
5. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor ten minste 75% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
6. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde cacao voor 100% van zijn totale productie? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
7. Gebruikt het merk biologische of anderszins milieu-gecertificeerde vullingen (bijvoorbeeld noten, caramel, noga, praline) voor zijn producten? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
8. Gebruikt het merk andere biologische of anderszins milieu-gecertificeerde ingrediënten (melk, suiker, olie en vetten) voor zijn producten? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
9. Gebruikt het merk uitsluitend duurzame palmolie voor al zijn producten? Storck is een lid van de rondetafel van duurzame Palm Oil (RSPO) en bronnen RSPO gecertificeerde palmolie. Echter, de palm olie "Mass Balance" of "Boek & Claim" alleen gecertificeerd (zie link, pagina 2). Bron
10. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijke doelstelling voor het verminderen, hergebruiken en recyclen van de verpakkingen, en maakt het merk (bedrijf) de resultaten jaarlijks bekend? Storck (merk eigenaar van Merci) inlichtingen niet alle op een verpakkingsbeleid op haar website. Bron
11. Heeft het merk (bedrijf) heldere doelstellingen om afval te minimaliseren, door vermindering, hergebruik en recycling, en rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks de resultaten? Storck (merk eigenaar van Merci) inlichtingen niet alle over haar beleid van vermindering van afval. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

0 uit 11
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een duidelijk en effectief beleid, dat verder gaat dan certificering, om het inkomen van boeren te verbeteren en is de premie voor kleinschalige boeren ten minste 10%, en zijn er vergelijkbare voorzieningen voor plantage-arbeiders? Storck (merk eigenaar van Merci) communiceren niet of de cacao afkomstig zijn van een sociaal gecertificeerde bron en het maakt geen melding van maatregelen ter verbetering van het inkomen van de landbouwer. Bron
2. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 5% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
3. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 10% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
4. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 25% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
5. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 50% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
6. Koopt het merk (bedrijf) voor tenminste 75% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
7. Koopt het merk (bedrijf) 100% cacao in dat afkomstig is van plantages die zijn gecertificeerd voor bijvoorbeeld het verbod op kinderarbeid en gedwongen arbeid, en het bieden van een betere levensstandaard voor de boeren en arbeiders die de cacao produceren? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 1. Bron
8. Gebruikt het merk sociaal-gecertificeerde vullingen (bijvoorbeeld noten, caramel, noga, praline) voor zijn producten? Storck (merk eigenaar van Merci) deelneemt aan een project voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden bij hazelnoot plantages in Turkije. Storck communiceren niet echter geen informatie over de vraag of haar vullingen en/of extra ingrediënten uit sociaal gecertificeerde bronnen. Bron
9. Gebruikt het merk andere sociaal-gecertificeerde ingrediënten (melk, suiker, olie en vetten) voor zijn producten? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 8. Bron
10. Gebruikt het merk uitsluitend sociaal-gecertificeerde suiker voor al zijn producten? Zie de opmerking bij arbeidsomstandigheden vraag 8. Bron
11. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van cacao producenten gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume cacao vertegenwoordigen? Storck (merk eigenaar van Merci) voorziet niet in een belangrijke lijst van directe leveranciers. Bron