Rank a Brand

Hoe duurzaam is Marimekko?

Marimekko & duurzaam


Marimekko

Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 7 uit 21

Samenvatting duurzaamheid

Marimekko heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label behaald. Het merk heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, met name vanwege het lidmaatschap van de Business Social Complicance Initiative (BSCI). Daarnaast is Marimekko begonnen met het verminderen van de CO2-uitstoot, door onder meer het gebruik van groene energie en efficiëntiemaatregelen. Ook gebruikt het merk biologisch katoen voor haar producten en is de doelstelling om dit in 2015 uit te breiden tot 20% van het totaal. Tenslotte krijgt Marimekko nog een punt, omdat de meerderheid van haar producten in EU-landen worden gemaakt, waar arbeidsomstandigheden goed zijn. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Marimekko Corporation
Hoofdkantoor: Helsinki, Finland
Sector: Luxe merken
Categorieën : Male, Female, Kids
Free Tags: Marimekko, Bags, Caps, Shirts, Pullover, Dress, Shoes

Weet je meer over duurzaamheid & Marimekko?

Marimekko Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 10 February 2014 door Ype
Laatst gecontroleerd: 28 June 2013 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

1 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Marimekko heeft verschillende beleidsmaatregelen om koolstof uitstoot, zoals het gebruik van groene elektriciteit of energie-efficiëntiemaatregelen (zie pagina 28) te verminderen genomen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Marimekko publiceerde haar CO2-uitstoot met inbegrip van Scope 1 en 2 emissies. In 2012 bedroegen de totale CO2-uitstoot tot 1234 ton. In 2011 bedroegen de totale CO2-uitstoot tot 1322 ton. Dit is een vermindering van ongeveer 6,7% (zie pagina 28). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? "Marimekko meldt de doelstelling om het hoofdkantoor energieverbruik, hoeveelheid van gemengd afval en papierverbruik ten opzichte van het niveau van 2010 te verminderen. Echter is geen algemene vermindering van de geboekt (zie pagina 26) publiek." Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om ook de CO2 uitstoot te verminderen of te compenseren bij de toeleveranciers in de productieketens (Scope 3)? Marimekko communiceert niet een beleid ter vermindering van de CO2-uitstoot in de supply chain die buiten eigen operaties op haar website. Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om meer milieuvriendelijke alternatieven voor ruwe materialen zoals leer en synthetisch rubber te gebruiken? "De Marimekko collectie omvat gecertificeerd biologisch katoen. Tot einde van 2015 Marimekko wil vergroten van het aandeel van ecologische materialen in zijn collecties tot 20%. Nochtans, heeft geen procentuele aandeel van de momenteel geproduceerde voorkeur materialen gemaakt publiek (zie pagina 16). " Bron
2. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 25% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
3. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 50% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking bij milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft het merk een effectief beleid om leer te vermijden dat afkomstig is van koeien uit ontboste gebieden in de Amazone? Marimekko bleef in 2012, een studie die verband houden met verantwoordelijk productontwikkeling, over de milieueffecten van materialen en hun recycleerbaarheid. Echter, geen aanvullende beleidsmaatregelen met betrekking tot het proces en de oorsprong van de gebruikte materialen leder worden gerapporteerd (zie pagina 26). Bron
5. Heeft het merk een effectief beleid voor het looien van leer, om milieuverontreiniging door chroom en andere schadelijke chemicaliën te beperken, bijvoorbeeld door waterzuivering of vegetaal looien? Zie opmerking voor milieubeleid vraag 4. Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle mogelijke schadelijke chemicaliën uit te bannen in de hele levenscyclus en productieketen van de schoenen? Marimekko beschouwt zichzelf downstreamgebruikers van chemische stoffen en hun productie chemische stoffen zijn aankoop van Europese fabrikanten en importeurs die, onder de REACH-regelgeving van de EU, zijn verplicht om te registreren de chemische stoffen die met het Europese Agentschap voor chemische stoffen. Echter werden geen extra chemische beleid gevonden op haar website. Bron
7. Heeft het merk de doelstelling om alle PVC uit de producten uit te bannen, en heeft het merk dit al doorgevoerd voor tenminste 90% van alle verkochte schoenen? Marimekko rapporteert niet over het hebben van een plan voor de geleidelijke afschaffing van PVC in hun producten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een helder beleid om het gebruik van oplosmiddelen tijdens de schoenenproductie te reduceren, en is de gemiddelde uitstoot van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) maximaal 40 gram per paar geproduceerde schoenen? Marimekko vermeldt dat hun afdrukken textielfabriek releases geen toxische emissies in de atmosfeer als ze geen vluchtige oplosmiddelen gebruiken. Echter kunnen geen specifieke details met betrekking tot hun uitstoot van VOS per paar schoenen op haar website worden gevonden. Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

5 uit 9
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een Code of Conduct (CoC) voor toeleveranciers waarin de volgende standaarden staan vermeld: geen gedwongen arbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie van welke aard dan ook en een veilige en hygiënische werkplek? Marimekko is een lid van de Business Social Compliance initiatief (BSCI). Zie voor BSCI Code of Conduct, koppeling vragen 2 & 3 hieronder. In deze CoC, al deze normen zijn vermeld (zie blz 29-30). Bron
2. Bevat deze Code of Conduct minimaal twee van de volgende drie arbeidsrechten: 1. een wettige arbeidsovereenkomst 2. een werkweek van maximaal 48 uur met vrijwillige, betaalde overuren tot maximaal 12 uur 3. een leefbaar loon? In BSCI CoC: 1. ja: ' geen onzeker werk 2. Ja, maximale werkweek van 48 uur. Overuren (max. 12 uur) is vrijwillig; 3. Nee, leveranciers worden aangemoedigd, maar hebben geen verplichting tot het betalen van adequate compensatie wanneer minimumlonen niet zijn voldoende (zie blz 4-8). Bron
3. Bevat deze Code of Conduct ook het recht voor werknemers om zich te organiseren in een vakbond en collectief te onderhandelen, en worden er gelijksoortige oplossingen aangereikt wanneer deze rechten worden beperkt door de wet? In BSCI CoC: Dit recht wordt vermeld, met het oog op parallelle middelen voor de situatie van wet beperkingen (zie pagina 4). Bron
4. Is dit beleid voor arbeidsomstandigheden ook van toepassing in de productieketens, tenminste voor de leder productie of de dierhouderijen? Marimekko levert geen informatie of dit arbeid gebruiksvoorwaarden beleid verdere beneden de productieketens van toepassing is op haar website. Duurzaamheid informatie moet gemakkelijk toegankelijk voor consument verantwoordelijk keuzes kan maken. Bron
5. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van fabrieken gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume vertegenwoordigen? Slechts 21% van Marimekko van producten worden gemaakt in landen buiten de EU. Marimekko of zijn gemachtigde heeft het recht om na te gaan met het overeengekomen proces en de fundamentele regels van de ILO's. Geen details of lijst zijn gevonden (zie pagina 29). Bron
6. Is het merk (bedrijf) lid van een samenwerkingsverband om arbeidsomstandigheden te verbeteren of koopt het merk in bij 'gecertificeerde' fabrieken? Marimekko is een lid van de Business Social Compliance initiatief (BSCI). Bron
7. Hebben bedrijfsonafhankelijke 'civil society' organisaties zoals NGO's en vakbonden een beslissende stem in dit samenwerkingsverband of in deze certificering? Onafhankelijke maatschappelijke organisaties hebben niet een beslissende stem in BSCI. Bron
8. Rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks over de resultaten van het beleid om arbeidsomstandigheden te verbeteren? Marimekko rapporteert nog openbaar niet concrete resultaten of de resultaten van haar beleid ter verbetering van de arbeidsomstandigheden op haar leveranciers in hoge risico landen (zie pagina 29-30). Bron
9. Hebben de inspanningen van het merk (bedrijf) voor betere arbeidsomstandigheden geleid tot een naleving van de gedragscode voor minimaal 30% van het inkoopvolume, of staat minimaal 80% 'onder toezicht'? In de 2012 zijn 79% van Marimekko´s producten in EU-landen zoals Finland en Portugal gemaakt. Criteria met betrekking tot "compliance" is dus voldaan (zie pagina 29). Bron