Rank a Brand

Hoe duurzaam is Marimekko?

Marimekko & duurzaam


Marimekko

Eerste mijlpalen bereikt, moet beter Klik hier voor score rapport: 7 uit 21

Samenvatting duurzaamheid

Marimekko heeft op onze criteria voor duurzaamheid het D-label behaald. Het merk heeft volgens ons daarmee de eerste duurzame mijlpalen bereikt, met name vanwege het lidmaatschap van de Business Social Complicance Initiative (BSCI). Daarnaast is Marimekko begonnen met het verminderen van de CO2-uitstoot, door onder meer het gebruik van groene energie en efficiëntiemaatregelen. Ook gebruikt het merk biologisch katoen voor haar producten en is de doelstelling om dit in 2015 uit te breiden. Tenslotte krijgt Marimekko nog een punt, omdat de meerderheid van haar producten in EU-landen worden gemaakt, waar arbeidsomstandigheden goed zijn. Er valt echter nog genoeg te doen.

Merkhouder: Marimekko Corporation
Hoofdkantoor: Helsinki, Finland
Sector: Luxe merken
Categorieën : Male, Female, Kids
Free Tags: Marimekko, Bags, Caps, Shirts, Pullover, Dress, Shoes

Weet je meer over duurzaamheid & Marimekko?

Marimekko Duurzaamheid Score Rapport

Laatst bijgewerkt: 10 November 2014 door Evelien
Laatst gecontroleerd: 17 November 2014 door Mario

Vragen over Klimaatverandering/ CO2 emissies

2 uit 4
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) enig beleid om de eigen CO2 uitstoot te beperken of te compenseren? Marimekko heeft verschillende beleidsmaatregelen om koolstof uitstoot, zoals het gebruik van groene elektriciteit of energie-efficiëntiemaatregelen (zie link, blz. 26) te verminderen genomen. Bron
2. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf in de laatste vijf jaar al 10% daarvan gereduceerd of gecompenseerd? Marimekko publiceerde haar koolstofvoetafdruk inclusief toepassingsgebied 1 & 2 emissies. In 2013 bedroegen de totale CO2-uitstoot tot 983 ton. In 2012 bedroegen de totale CO2-uitstoot tot 1533 ton. Dit is een vermindering van ongeveer 35,9% (zie link, p. 27). Bron
3. Heeft het merk (bedrijf) de absolute 'CO2-voetafdruk' als gevolg van de eigen bedrijfsvoering (Scope 1 & 2) gepubliceerd en heeft het bedrijf een beleid om de aankomende 5 jaar de CO2 emissie met 20% te verlagen? "Marimekko verslagen het doel om het hoofdkantoor energieverbruik, In 2013 Marimekko overgeschakeld naar volledig hernieuwbare elektriciteit en rapporten die in vergelijking tot 2010 de uitstoot van de interne productie te verminderen & hoofdkantoor energieverbruik daalden met 42 procent. Marimekko communiceert echter niet alle informatie over doelstellingen voor vermindering van voor de auto Bron
4. Heeft het merk (bedrijf) een actief beleid om ook de CO2 uitstoot te verminderen of te compenseren bij de toeleveranciers in de productieketens (Scope 3)? Marimekko rapporteert over een beleid aan het verminderen van de uitstoot van koolstof in de supply chain. Echter, tastbare resultaten nog niet zijn gemeld (zie link, p.24). Bron

Vragen over Milieubeleid

1 uit 8
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om meer milieuvriendelijke alternatieven voor ruwe materialen zoals leer en synthetisch rubber te gebruiken? Marimekko de collectie omvat gecertificeerd biologisch katoen en zal worden verhoogd in fasen, beginnend met de 2015-collectie. In de periode 2013 collecties, het aandeel van meer sustathe deel van ecologische materialen in haar collecties tot 20%. Nochtans, heeft geen procentuele aandeel van de momenteel geproduceerde voorkeur materialen gemaakt publiek (zie pagina 16). " Bron
2. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 25% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking voor milieubeleid vraag 1. Bron
3. Maakt het merk (bedrijf) voor meer dan 50% gebruik van ruwe materialen met een duidelijke 'milieuvoorkeur'? Zie de opmerking voor milieubeleid vraag 1. Bron
4. Heeft het merk een effectief beleid om leer te vermijden dat afkomstig is van koeien uit ontboste gebieden in de Amazone? Marimekko leder gebruikt voor haar collecties, maar communiceert niet openlijk een beleid om te voorkomen dat de vernietiging van het regenwoud veroorzaakt door vee boerderij uitbreiding voor de productie van vlees en leder (zie link, 16). Bron
5. Heeft het merk een effectief beleid voor het looien van leer, om milieuverontreiniging door chroom en andere schadelijke chemicaliën te beperken, bijvoorbeeld door waterzuivering of vegetaal looien? Marimekko leder gebruikt voor haar collecties, maar communiceert niet openlijk een beleid ter limiet chroom en andere schadelijke stoffen en vervuiling door leer looiprocédé hebben ondergaan (zie link, p.30). Bron
6. Heeft het merk (bedrijf) een beleid om alle mogelijke schadelijke chemicaliën uit te bannen in de hele levenscyclus en productieketen van de schoenen? Marimekko´s chemische beperkingen zijn van toepassing op alle producten die zijn vervaardigd. Echter, de regels voor wasterwater behandeling in de productie verwerken don't´t lijken verstrekkend genoeg (bijvoorbeeld enige compliance aan lokale milieuvoorschriften) (zie link, p24). Bron
7. Heeft het merk de doelstelling om alle PVC uit de producten uit te bannen, en heeft het merk dit al doorgevoerd voor tenminste 90% van alle verkochte schoenen? Marimekko rapporteert niet over het hebben van een plan voor de geleidelijke afschaffing van PVC in hun producten. Bron
8. Heeft het merk (bedrijf) een helder beleid om het gebruik van oplosmiddelen tijdens de schoenenproductie te reduceren, en is de gemiddelde uitstoot van Vluchtige Organische Stoffen (VOS) maximaal 40 gram per paar geproduceerde schoenen? Marimekko verslagen geen concrete informatie over hun VOC-emissies per paar schoenen (zie link, blz. 28). Bron

Vragen over Arbeidsomstandigheden/ Fair Trade/ Duurzame Handel

4 uit 9
  Onderstaande tekst is automatisch vertaald en bevat mogelijk fouten.
Klik hier voor de originele (engelse) versie
 
1. Heeft het merk (bedrijf) een Code of Conduct (CoC) voor toeleveranciers waarin de volgende standaarden staan vermeld: geen gedwongen arbeid, geen kinderarbeid, geen discriminatie van welke aard dan ook en een veilige en hygiënische werkplek? Marimekko is een lid van de Business Social Compliance initiatief (BSCI). Zie voor BSCI Code of Conduct, koppeling vragen 2 & 3 hieronder. In deze CoC, alle deze normen zijn vermeld (zie pagina's 22). Bron
2. Bevat deze Code of Conduct minimaal twee van de volgende drie arbeidsrechten: 1. een wettige arbeidsovereenkomst 2. een werkweek van maximaal 48 uur met vrijwillige, betaalde overuren tot maximaal 12 uur 3. een leefbaar loon? In BSCI CoC: 1. Ja, juridisch bindende arbeidsbetrekkingen; 2. geen, maximale werkweek van 48 uur, maar overuren is niet opgegeven; 3. Nee, leveranciers worden aangemoedigd, maar hebben geen verplichting tot het betalen van adequate compensatie wanneer minimumlonen niet zijn voldoende (zie blz 4-8). Bron
3. Bevat deze Code of Conduct ook het recht voor werknemers om zich te organiseren in een vakbond en collectief te onderhandelen, en worden er gelijksoortige oplossingen aangereikt wanneer deze rechten worden beperkt door de wet? In BSCI CoC: Dit recht wordt vermeld, met het oog op parallelle middelen voor de situatie van wet beperkingen (zie pagina 4). Bron
4. Is dit beleid voor arbeidsomstandigheden ook van toepassing in de productieketens, tenminste voor de leder productie of de dierhouderijen? Marimekko levert geen informatie of dit arbeid gebruiksvoorwaarden beleid van toepassing is meer van de productieketens op haar website. Duurzaamheid informatie moet gemakkelijk toegankelijk voor consument verantwoordelijk keuzes kan maken. Bron
5. Heeft het merk (bedrijf) een lijst van fabrieken gepubliceerd die samen meer dan 90% van het inkoopvolume vertegenwoordigen? In 2013, werd 77% van Marimekko´s kleding geproduceerd in EU-landen. Marimekko biedt echter geen een belangrijke lijst van directe leveranciers (zie link, blz. 21). Bron
6. Is het merk (bedrijf) lid van een samenwerkingsverband om arbeidsomstandigheden te verbeteren of koopt het merk in bij 'gecertificeerde' fabrieken? Marimekko is een lid van de Business Social Compliance initiatief (BSCI). Bron
7. Hebben bedrijfsonafhankelijke 'civil society' organisaties zoals NGO's en vakbonden een beslissende stem in dit samenwerkingsverband of in deze certificering? Onafhankelijke maatschappelijke organisaties hebben niet een beslissende stem in BSCI. Bron
8. Rapporteert het merk (bedrijf) jaarlijks over de resultaten van het beleid om arbeidsomstandigheden te verbeteren? Marimekko rapporteert nog openbaar niet concrete resultaten of de resultaten van haar beleid ter verbetering van de arbeidsomstandigheden op haar leveranciers in hoge risico landen (zie link, blz. 21). Bron
9. Hebben de inspanningen van het merk (bedrijf) voor betere arbeidsomstandigheden geleid tot een naleving van de gedragscode voor minimaal 30% van het inkoopvolume, of staat minimaal 80% 'onder toezicht'? In de periode 2013, werden 77% van de Marimekko´s producten gemaakt in EU-landen zoals Finland (30%) of Portugal (11%). Daarom is criteria met betrekking tot "compliance" voldaan (zie link, blz. 21). Bron